back to top

Děti prý věří robotům více než dospělým, ukazuje průzkum

Mnozí z nás znají z filmů a knih příběhy o přátelství dětí s roboty. Snímky jako Železný obr či Velká šestka naznačují, že nejmladší generace mají ve stroje možná až přehnanou důvěru. Vědcům se však podařilo dokázat, že nejde pouze o pocit. Ve studii, které se zúčastnilo 111 dětí ve věku od 3 do 6 let, se ukázalo, že děti roboty v důvěře mnohdy preferují před lidmi, a jsou také mnohem smířlivější, pokud se stroj dopustí chyby.

Dětský mozek se od dospělého v mnoha ohledech liší

Jako děti musíme při poznávání světa přijímat obrovské množství nových informací, a postupně se učit filtrovat fakta od fikce. V důležitosti získaných informací však panují určité rozdíly. Vědci, kteří stáli za novou studií, o jejíž závěry se podělili v publikaci v časopise Computers in Human Behavior, chtěli zjistit, jakým způsobem jsou přijímány informace z různých zdrojů, především pak v případech, kdy jsou děti konfrontovány s protichůdnými názory.

Člověk nebo stroj? Děti mají podle všeho jasno

Mladí účastníci studie byli rozděleni do několika skupin, přičemž jim byla promítána videa s roboty a lidmi, kteří označovali předměty. Některé děti již byly schopny objekty poznat a dokonce i pojmenovat, i tak však pro ně byly některé předměty úplně nové a neznámé. Spolehlivost lidí a robotů pak byla demonstrována tím, že známé předměty byly pojmenovány nesprávně, například talíř byl nazván lžící. Tímto způsobem mohli výzkumníci zkoumat pocity dětí, když vybírají, komu mají věřit.

Zdroj obrázku: https://pixabay.com/

Lidé byli oproti robotům mnohem častěji označováni za nedůvěryhodné

Pokud se ukázalo, že lidé i roboti jsou stejně spolehliví, preferovali respondenti tázat se na názvy neznámých předmětů raději robotů, a častěji také přijímali jejich označení za správná. Stroje také dostávaly přednost v případech, kdy se měly stát strážci tajemství, kamarády na hraní či učiteli. Dětské konceptualizace prostředníků, kteří udělali chybu, se také lišily. Nespolehlivý člověk byl označován jako ten, který dělá chyby záměrně, mnohem častěji než stejně nespolehlivý robot. Tato zjištění naznačují, že dětské vnímání spolehlivosti robota je oddělené od hodnocení jeho žádoucnosti jako partnera v sociální interakci. V odpovědích se objevily také individuální rozdíly: starší děti důvěřovaly člověku více než mladší děti, ale pouze tehdy, když se robot ukázal být méně spolehlivý a důvěryhodný než člověk.

Zdroj obrázku: https://pixabay.com/

Vědci přemýšlejí nad využitím výsledků studie ve vzdělávání

Výzkum provedený na dětských respondentech by mohl mít poměrně značný přesah. Jednou z oblastí, kde by se výsledky studie daly využít, je právě vzdělávání, a to zejména ve světě, kde jsou děti stále více obklopeny novými technologiemi. Práce má pochopitelně i určité nedostatky – výzkumníci se například dětí neptali na důvod, proč robotům, se kterými se setkaly poprvé, věří více než lidem. I tak však vědci tímto výzkumem poukázali na zajímavý vliv modernizace naší společnosti na její nejmladší členy.

Zdroje: sciencedirect.com, psypost.org, nypost.com

Zdroj fotografii: Pixbay, Pexel, Envato, Dreamstime, istockphoto.com

David Vanda
Pohled na útulný a zároveň praktický domov mě naplňuje pohodou a klidem. V poslední době se však stále častěji věnuji nepravidelným souhrnům novinek z oblasti zdraví, vědy a techniky, o kterých rád seznamuji i čtenáře zajímající se o tato témata.

Nejnovější články

--- Další články autora ---