Druhá světová válka způsobila mimo jiné i prudký rozmach vojenského letectví. A zatímco na jejím začátku byly ještě poměrně běžnými třeba dvojplošníky, v posledním roce války se již po obloze začala prohánět první trysková letadla. Jejich rozvoj potom pokračoval i v době studené války a své vlastní stroje vyvíjely prakticky všechny vyspělé země. Častokrát však konstruktéři šlápli vedle a stroj o kterém se mluvilo jako o převratném se ukázal jako zcela nepoužitelný. Jedním z příkladů takového selhání, bez kterých však není možný žádný skutečný pokrok, bylo unikátní francouzské letadlo Coléoptére.
Proč se zrodila Coléoptére?
Klasický koncept letadla počítá s existencí křídel, díky kterým získá letadlo potřebný vztlak, jež mu následně umožní vzlétnout. Nevýhodou však je, že letadlo potřebuje ke svému vzletu dlouhou dráhu. To mu jednak znemožňuje operovat mimo letiště, a jednak to nepříteli umožňuje zneškodnit letectvo ničením letišť, tedy statických a velkých cílů, které není takový problém zasáhnout. Již na začátku padesátých let se proto začalo experimentovat se stroji schopnými vertikálního vzletu, které by tuto nevýhodu eliminovaly. Ve Francii přišli s konceptem Coléoptére.

Coléoptére byl letoun s tryskovým výkonem motorem, který však neměl klasická křídla, nýbrž prstencovitou konstrukci obepínající trup, která mělo křídlo nahradit. Letoun startoval ve svislém směru jako raketa, a teprve ve vzduchu přešel do letu horizontálního. Řízení směru letu obstarávaly čtyři směrové plochy a uvnitř výtokové trysky byly zase prvky pro směrování tahu motoru.
Neslavný konec jednoho nápadu
Postaven byl jeden prototyp, který od svých prvních testů poukazoval na jeden problém za druhým. V první řadě docházelo k rotaci trupu při svislém letu. Současně byl velký problém s výhledem z pilotní kabiny i přesto, že pilot byl usazen v kokpitu, který zajišťoval, že bez ohledu na směr letu seděl ve vodorovné poloze. Protože letounu chyběla křídla, jakýkoliv problém s motorem vedl k jeho okamžitému pádu.

K pádu letounu skutečně došlo v roce 1959, kdy se při jednom z testů nepovedlo stabilizovat stroj při přechodu ze svislého do horizontálního letu. Letoun byl kompletně zničen, jeho pilot se naštěstí dokázal katapultovat. Pád prototypu nicméně znamenal definitivní konec projektu Coléoptére. Vývoj se vydal jiným směrem.
Zdroje informací: https://vtm.zive.cz/clanky/letadlo-coleoptere-melo-letat-bez-kridel-jeho-kratky-osud-skoncil-v-50-letech-minuleho-stoleti-havarii/sc-870-a-220721/default.aspx