V médiích i v hospodách se občas v legraci zmiňuje nápad, že by si Česká republika měla postavit letadlovou loď T. G. Masaryk a jejím prostřednictvím prosazovat své zájmy ve světě. Málokdo přitom ví, že československé ozbrojené síly v minulosti skutečně disponovaly vyzbrojenou lodí jménem President Masaryk. Jak konkrétně vypadala a jaké byly její úkoly?
President Masaryk vyplouvá do akce
Pokud čekáte, že President Masaryk byla jen nějakým malým člunem, mýlíte se. Nešlo o žádného drobečka, nýbrž téměř 50 m dlouhou a 6 m širokou loď s posádkou o síle až 46 mužů. Stavba lodi určené pro hlídkování na dunajské hranici s Maďarskem započala na objednávku československé armády v roce 1929 a do služby byla loď uvedena v roce 1932.
Na její výrobě se podílela řada firem včetně plzeňské Škodovky nebo Poldi Kladno. V době svého vzniku byla loď poháněna dvěma parními turbínami, její výzbroj tvořily čtyři 66 mm kanóny Škoda a čtyři kulomety. Na Dunaji měl President Masaryk čelit podobným maďarským lodím a provádět hlídkovou činnost na říční hranici se státem, se kterým nemělo tehdejší Československo nikterak přátelské vztahy.
Pohnutá historie plavidla
Od roku 1932 do roku 1939 vykonávala loď úkoly, pro které byla postavena. Se začátkem Druhé světové války a obsazením se však vše změnilo. Loď si přivlastnila dunajská flotila německého loďstva a byla přejmenována na Bechelaren. V době Druhé světové války se zúčastnila několika bojových akcí v oblasti Maďarska, Rakouska i Jugoslávie. Během nich např. potopila několik sovětských člunů a současně byla sama poškozena letectvem.
Z pohledu naší historie je ale důležitější, že v roce 1945 se její posádka vzdala v rakouském Linci a předala loď americké armádě. Ta jí v roce 1947 vrátila Československu, kde byla loď opravena. V té době již měla po německých úpravách dieselové motory i novou výzbroj včetně dvou 88 mm děl. V roce 1951 byla dokonce uvedena do provozuschopného stavu.
V padesátých letech ale již československá armáda neplánovala použití lodí tohoto typu, a proto byla vyřazena z jejích stavů. V následujících letech sloužila jako sklad. Příběh válečné lodě postavené jako President Masaryk se uzavřel v roce 1978, kdy byla sešrotována. A kdo ví, třeba ještě někdy na vodu vypluje další loď stejného jména.
Zdroje informací: https://www.vhu.cz/exhibit/model-ceskoslovenske-hlidkove-lodi-prezident-masaryk/
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/vlajkova-lod-prezident-masaryk.A130118_161315_domaci_jw