back to top

Online školy – rozhovor

Online školy – proč jich je tak málo a v čem spočívají jejich výhody? O tom, zda má online vzdělávání budoucnost, jsme si krátce popovídali s jedním z vyučujích na Evropské akademii vzdělávání.

Ing. Petr Mach, Ph.D. je ekonom, vysokoškolský učitel, bývalý poradce prezidenta a europoslanec.  Na Evropské akademii vzdělávání přednáší předměty Mikroekonomie a Makroekonomie. Sám spatřuje v online výuce a vzdělávání velký potenciál a trefně poukazuje na hlavní aspekty, díky kterým je online vzdělávání efektivní a kvalitní a nelze je podřadit klasickému modelu frontální prezenční výuky.

Vždy je nutné zdůraznit, že základem je správné pojetí a nastavení online výuky. U přednášek hraje navíc roli dobré technické vybavení, které zajišťuje přenos zvuku i obrazu. V kombinaci s konzultacemi a nakonec i studentským informačním systémem lze vytvořit prostředí, které bude studentům vyhovovat klidně i více než klasická prezenční výuka. Jakkoli si uvědomujeme význam odborného vzdělávání na středních a vysokých školách tak, jak je nyní nastaven, je potřeba se zabývat také dalšími aspekty, které už systematicky nikdo nesleduje. Jako příklad za všechny lze uvést typický problém s nudou a soustředěností. Student, který si každý den odsedí několik hodin ve škole, má splněno, aniž by se cokoli naučil. Online student si k učení sedne ve chvíli, kdy to podle něj má smysl, pokud má čas a chuť se učit. A protože je význam vnitřní motivace pro učení již dávno znám, víme, že takovému studentovi stačí na učení i daleko méně času.

Před pár lety došlo k situaci, kdy se všichni bez ohledu na zkušenosti a názory museli přemístit z učebny do online prostředí. Bylo dobře patrné, kdo to pojal dobře a kdo ne, hlavně na školní straně. Někomu tato forma vyhovovala a klidně by u ní zůstal, jiní byli rádi, když se vrátily staré pořádky. Jedno je ale jisté. Pokud se online výuka pojala správně, byla její kvalita na stejné úrovni jako běžná výuka, a navíc přinesla nové zkušenosti a často i zajímavé zážitky.

Evropská akademie na těchto zkušenostech staví a jsme hluboce přesvědčeni, že tento typ škol v České republice chybí. Ohlasy zájemců o studium na EAV a počty příchozích přihlášek nás ujišťují, že je o tento typ výuky nebývalý zájem. Všichni studenti mají k dispozici učebnice, studentský systém a konzultace – ať už online, tak i ty praktické. A každý si vybere, který z nabízených nástrojů výuky chce využít. Jsou i takoví studenti, kteří se přihlásí pouze ke studiu a následně k závěrečným zkouškám a v průběhu jejich studia je ani jednou nepotkáme. A naopak, máme i studenty, kteří se účastní v hojném počtu konzultací, často telefonují a jsou s námi v pravidelném kontaktu, což na EAV odpovídá kombinované formě studia. Jsme rádi, že dokážeme vyhovět různým přístupům k učení a pracujeme na tom, abychom jednotlivé odlišnosti mohli dále zkvalitňovat.

Zdroj fotografii: Pixbay, Pexel, Envato, Dreamstime, istockphoto.com

Nejnovější články

--- Další články autora ---