Druhá světová válka stvořila řadu letadel, která jsou dnes považována za legendární. A co víc: některá z nich mají využití dokonce i dnes. Typickým příkladem je populární transportní letoun DC-3 Dakota, která je i 85 let poté, co byla vyrobena první, v některých částech světa využíván. O další hvězdu druhoválečného nebe dokonce stojí i americké ozbrojené síly a podle všeho se dočká obnovení sériové výroby.

Legenda jménem Catalina
Létající obojživelný člun Catalina byl Spojenci využíván jak v Atlantiku, tak v Tichomoří. Licenčně se tento letoun v rámci pomoci Spojených států tehdejšímu Sovětskému svazu vyráběl i tam a nasazen pak byl i na východní frontě.
Catalina plnila úkoly námořního průzkumu, protiponorkového boje, ale také spojovacího letounu nebo stroje pro záchranu pilotů sestřelených nad mořem či námořníků z potopených lodí. Nejvýznamnější zápis do historie si Catalina připsala v červnu 1942, kdy právě její posádka zpozorovala japonskou flotilu blížící se k ostrovu Midway, což v nadcházející bitvě zajistilo americkému námořnictvu výhodu, která nakonec bitvu rozhodla.
Catalina byla nesmírně užitečná, neboť dokázala přistávat a vzlétat nejen ze země (včetně letišť s nezpevněnou dráhou), ale také z vodní hladiny. Šlo přitom o stroj velmi odolný a spolehlivý, s relativně velkou kapacitou a dlouhou výdrží.

Catalina II se představuje
Stejné vlastnosti, kterými disponovala původní Catalina, jsou v kurzu i dnes. Společnost Catalina Aircraft, která vlastní na stroj práva, proto plánuje obnovení její výroby. Půjde samozřejmě o modernizovanou verzi se zcela novými motory, supermoderní avionikou a dalšími vylepšeními. V zásadě bude ale nová Catalina II vycházet ze své předchůdkyně z doby Druhé světové války.
Společnost plánuje výrobu jak civilní, tak vojenské verze stroje. Ta by měla sloužit jako letadlo dopravní a transportní, stejně jako stroj využitelný pro hašení požárů, záchranu lidí na moři, evakuacích z míst postižených katastrofami apod.
Ještě zajímavější je ale plánovaná vojenská verze letadla. Nad světem dnes visí hrozba vojenského střetnutí Spojených států a Číny. Případný konflikt by se odehrával především v oblasti Tichomoří, tedy tam, kde Catalina již jednou prokázala svoje schopnosti.
Válka by byla z významné části vedena v režimu tzv. rozptýlených operací, tedy operací malých jednotek, které bude třeba přepravovat mezi malými ostrůvky bez letišť. Stejně tak bude nutné provádět i další činnosti, které se ve své podstatě nebudou příliš lišit od těch úkolů, které Catalina plnila v době Druhé světové války. Americké velení se tak netají tím, že obojživelné čluny mají ve stavech ozbrojených sil stále své místo.
Společnost Catalina Aircraft představila základní specifikace nového stroje, patří mezi ně kapacita 34 pasažérů nebo 5 400 kg nákladu. To, jak ale nakonec Catalina II dopadne, ukáže až blízká budoucnost.
https://catalinaaircrafttrust.com/ngaa-home