Populární chatbot ChatGPT vyvinutý společností OpenAI přijímá podněty od uživatelů a generuje překvapivě sofistikované odpovědi. Pokud se například zeptáte na přesný návod či postup, dostanete vyčerpávající popis. Software se nyní snaží najít své uplatnění i ve výuce, kde však zatím čelí řadě problémů.
Někteří učitelé se obávají, že by studenti mohli ChatGPT využívat k podvádění ve škole. V posledních několika měsících se již objevily snahy o plagiátorství prostřednictvím tohoto AI rozhraní. Další velkou slabinou umělé inteligence jsou pak tzv. halucinace, kdy AI generuje špatné odpovědi v reakci na výzvy a vytváří tak dezinformace. Stále více škol tak přístup k ChatGPT na svých počítačích a sítích blokuje. Je to ale správně?
Někteří lidé vidí užívání ChatGPT ve školách apokalypticky, jako předzvěst nevyhnutelného zániku lidstva. Jiní považují umělou inteligenci za utopickou technologii s potenciálem výrazně zvýšit produktivitu a změnit práci, jak ji známe. AI totiž dokáže stejně dobře studentům pomoci dostat se k potřebným informacím. V USA například ministerstvo školství vydalo zprávu o AI a budoucnosti výuky, v níž mimo jiné uvádí, že AI může podpořit pedagogy, umožnit nové formy interakce a pomoci řešit variabilitu učení studentů. Připustilo však také obavy ze sledování studentů a z možnosti nahrazení lidských učitelů.
Právě učitelé totiž podle nedávných průzkumu využívají ChatGPT a podobné nástroje více než samotní studenti. Je však nutné dívat se na tuto situaci s dostatečným odstupem. Lidstvo prochází neustálým pokrokem, a je přirozené, že je nutné posouvat dál i samotné vzdělávání. Nejprve by se tak novým věcem měli naučit sami učitelé, kteří mohou tyto znalosti předávat dál.
Implementace AI je tak pouze jedním z řady novinek, které lidstvo během technologického vývoje zaznamenalo, a je jen otázkou času, kdy přijmeme, že se umělá inteligence stane nedílnou součástí našich každodenních životů.
Zdroje:
https://www.cnet.com/tech/features/ais-teachable-moment-how-chatgpt-is-transforming-the-classroom/
https://www.eschoolnews.com/digital-learning/2023/07/04/how-chatgpt-made-my-lessons-more-engaging/