back to top

První let motorového letadla v českých zemích

Létání fascinovalo člověka odedávna. Když se v 18. století vznesly k obloze první balóny šlo o velkou událost v dějinách lidstva. Sen o létání tím ale zcela naplněn nebyl. V balónech byli totiž lidé stále závislí na tom, kam je zavane vítr. Možnost řízeného letu začala být reálná na konci 19. století s prvními testy vzducholodí a kluzáků. Skutečně si ale začal člověku oblohu podmaňovat až 17. prosince 1903, kdy bratři Wrightové provedli první let s letadlem poháněným motorem. Obyvatelé českých zemí si na podobnou událost museli několik let počkat. Kdy vzlétlo motorové letadlo poprvé u nás? 

Letec Jan Kašpar

Na konci 19.století byl svědkem prvních letů německých „zepelínů“ i mladý muž z Čech pracující v Německu jako mechanik. Jeho jméno bylo Jan Kašpar. Létáním byl naprosto fascinovaný a hltal všechny zprávy o úspěších bratří Wrightových i o prvních evropských létajících strojích. Když v roce 1909 přeletěl francouzský pilot Louis Blériot kanál La Manche z Francie do Anglie, Jan Kašpar si umínil, že vzlétne i on sám. S nadšením se pustil i do stavby vlastního letadla, brzy však zjistil, že pouhé nadšení mu stačit nebude. Stavba létajícího stroje byla zatím nad jeho síly. To jej však od jeho snu nemohlo odradit. 

Zdroj obrázku: https://www.pexels.com/

Jan Kašpar si zakoupil od Blériota již hotové letadlo a ve svých domovských Pardubicích se začal chystat na svůj první let. Poprvé se k němu odhodlal 16. dubna 1910, zatím ještě beze svědků. Při svých prvních letech uletěl vždy jen několik metrů, i tak ale vstoupil do historie českých zemí jako jejich první letec.

Perličkou je popis jednoho z jeho prvních skutečně delších letů. Když Kašpar zkoušel na louce jeden ze „skoků“, musel kvůli hrozící kolizi s pasoucí se krávou nabrat výšku a následně louku před přistáním celou obkroužit. 

Velký den nastal v neděli 19.6.1910. Jan Kašpar totiž předvedl své letadlo veřejnosti. Právě toto datum je proto oficiálně považováno za úplně první veřejný let motorového letadla v Čechách. V následujících týdnech a měsících se podobných ukázek událo ještě několik. 

Z Pardubic až do Prahy

Svůj nejznámější úspěch si Jan Kašpar nechal na další rok. Dne 13. května roku 1911 totiž podnikl svůj legendární přelet z Pardubic do Velké Chuchle u Prahy. I v celoevropském měřítku se ve své době jednalo o velkou aviatickou událost. Během tohoto letu urazil Jan Kašpar 121 km za 92 minut. Ani tím však jeho letecká kariéra neskončila a připsal si několik dalších prvenství. V prosinci 1911 například pilotoval první let s pasažérem. 

Bohužel, v roce 1912 musel kvůli nedostatku finančních prostředků s létáním skončit a v následujících letech jen zdálky sledoval prudký rozvoj letectví, naneštěstí zapříčiněný především První světovou válkou, kterou Kašpar strávil u ženijní jednotky rakouské armády. Po válce byl na krátkou dobu příslušníkem československého letectva, šlo ale spíše o pozici „za zásluhy“ a jako pilot již nikdy neletěl.

Zdroj obrázku: https://www.pexels.com/

Smutný konec legendy

Ve dvacátých letech se Jan Kašpar pokoušel podnikat se dřevem, příliš se mu ale nedařilo a čím dál tím více jej sužovala jeho duševní choroba. Výsledkem bylo, že v roce 1927 spáchal Jan Kašpar sebevraždu. Jeho hrob nalezneme dnes na pardubickém hřbitově, legendární Blériot potom visí u stropu Národního technického muzea v Praze.

Jan Kašpar se stal jednou z nejvýznamnějších postav historie technického pokroku v Českých zemích a právem mu v ní bude navždy patřit přední místo. Busta Jana Kašpara zdobí i příletovou halu terminálu 1 ruzyňského letiště. Velká letadla pro stovky cestujících se odtud vydávají do celého světa a jen málokterý z cestujících si při nástupu do velkého Boeingu nebo Airbusu uvědomí, že na počátku všeho byli nadšenci a snílci jako bratři Wrightové, Louis Blériot nebo Jan Kašpar snažící se vyhnout pasoucí se krávě.

Zdroje informací: https://www.dnyceskestatnosti.cz/novinky/kalendarium/19-cervna-1910-prvni-verejny-let-letadla-v-ceskych-zemich/

Zdroj fotografii: Pixbay, Pexel, Envato, Dreamstime, istockphoto.com

Nejnovější články

--- Další články autora ---