Plnospektrální osvětlení – co to je a jak jej správně využívat?

Přirozené, pro lidský organismus přepotřebné střídání světla a tmy nahradilo umělé osvětlení. Ovlivnilo naše zdraví, soustředění a spánek. Je zřejmé, že ve 21. století se umělému světlu nevyhneme. Ale naučit se se světlem zacházet tak, abychom z této situace získali co nejvíce benefitů, je pro zdravý život nezbytností. Tak si na to trochu posvítíme.

Jaký typ osvětlení zvolit v průběhu dne?
Pro zdravé osvětlení je důležité co nejvíce napodobit působení slunce. Ideální v době května, čili 16 hodin jasného, ​​intenzivního světla, které před usnutím tlumíme. Bílé denní světlo je nezbytné pro kognitivní výkon mozku. Naproti tomu to večerní by mělo svítit teplými až oranžovými barvami, simulujíc západ slunce či oheň.

Sluneční záření během dne obsahuje plné spektrum barev a je to spektrum vyvážené – znamená to, že všechny složky jsou plně zastoupeny. Nejpřirozeněji se mu přibližuje ve vnitřních prostorách takzvané plnospektrální osvětlení. Svým barevným spektrem, jasností a intenzitou. Toto světlo nás dokáže nabudit a také zlepšuje schopnost soustředění. Velké množství výzkumů ukázalo, že právě toto osvětlení má vysoce pozitivní vliv na zdraví a studijní či pracovní výsledky.

Čtěte také:

5 tipů, jak úspěšně bojovat proti vlhkosti a plísním v domě

Jaké jsou efekty plnospektrálního osvětlení
Omezuje únavu a pálení očí
Snižuje produkci stresových hormonů
Oddaluje nástup únavy, urychluje regeneraci, zvyšuje výkonnost a produktivitu práce, snižuje úrazovost na pracovišti
Pomáhá léčit sezónní afektivní poruchu
Světelný plán
Návrh osvětlení není jen o výběru svítidel, je to komplexní posouzení interiéru a návrh osvětlení vhodnou kombinací svítidel, jejich umístění, směrování a v neposlední řadě i ovládání. Světelnětechnický plán by měl realizovat odborník, t. j. světelný technik.

Před usnutím – oranžové světlo
Minimálně hodinu a půl až dvě před usnutím je nutné dát tělu signál, že den končí. Uděláme to tak, že ze světla eliminujeme modré a zelené světlo, které blokuje tvorbu melatoninu. Snažíme se snížit světlo z počítačů, mobilů, televizorů či vnějšího osvětlení. Svítíme bez zelené a modré barevné škály, která nás nabouzí. oranžovým až červeným světlem.

Pokud máte na nočním stolku obyčejnou žárovku v lampě a překryjete ji oranžovou látkou, velmi pravděpodobně zcela odstraníte modrou složku světla.

Zdroj fotografii: Pixbay, Pexel, Envato, Dreamstime, istockphoto.com

Markéta Doležalováhttps://pressmedia.net
Celý život mě provází láska k literatuře a psaní. Ve volném čase, kterého moc není, si ráda odpočinu při běhání nebo si přečtu některý z románů od S. Kinga.

Nejnovější články

Komerční prezentace

--- Další články autora ---