Železniční doprava zažívá svoji renesanci a v Evropě i jinde ve světě se budují tratě pro rychlostní železnici, která má představovat pohodlnější, levnější a ekologičtější alternativu letecké dopravy na kratší a střední vzdálenosti. Nejvyšší třídu pak představují vlaky typu Maglev. Kde všude jezdí? A jaká je jejich budoucnost?
Jak fungují vlaky Maglev?
Slovo Maglev je složeninou slov magnetická levitace (magnetic levitation) a jedná se o technologii, která vznikla v šedesátých letech minulého století ve Spojených Státech. Princip této technologie je poměrně jednoduchý. Vlak je vybaven silnými, supravodivými magnety, které jsou také součástí železniční tratě. Obě magnetická pole na sebe vzájemně působí a souprava vlaku se díky tomu vznáší asi pět až deset centimetrů nad tratí. Vlaky Maglev tak nepotřebují klasické koleje, namísto nich jsou vedeny zmíněné magnety. Výsledkem je jízda, která je velmi tichá, plynulá, a především nesmírně rychlá.
Asijská dominance
I když technologie magnetické levitace pochází ze Spojených Států její reálné použití si spojujeme především s Asií. Vlaky Maglev totiž v komerčním provozu fungují pouze ve třech zemích světa: v Číně, Japonsku a v Jižní Koreji. Právě Čína na vlaky Maglev spoléhá a počítá s jejich masivním rozvojem. Jediný pokus provozovat vlak tohoto typu v Evropě učinilo Německo. Projekt však nevyšel a vlaky v Německu nikdy nejezdily v komerčním provozu. Rozvoj vlaků Maglev v Asii je však fascinující.
Vlaky Maglev v Číně
V Číně již od roku 2004 jezdí magnetický vlak mezi letištěm v Šanghaji a dopravním terminálem na kraji města. Vlak dosahuje rychlosti až 431 km/h a více než 30 km vzdálenost zdolá za 7-8 minut. V Číně ale představili i další magnetické vlaky. V roce 2019 byl odhalen prototyp nového čínského magnetického vlaku s cestovní rychlostí až 600 km/h. V tuto chvíli je tím nejdůležitějším krokem k dalšímu rozšiřování magnetické sítě v Číně především stavba tratí. Plánována je nicméně trať z Pekingu do Šanghaje, která by s tímto vlakem trvala asi tři hodiny, což je výrazné zkrácení cesty oproti 4,5 hodiny trvající cestě letadlem.
Podobně velké plány má i Japonsko. V roce 2027 má být hotovo nové spojení mezi městy Tokio a Nagoya. S rychlostí přes 500 km/h by měl magnetický vlak Chuo Shinkansen zkrátit dosavadní cestování asi na polovinu. V Evropě zatím žádné projekty magnetických vlaků oznámeny nejsou, je ale možné, že se pro ně v blízké budoucnosti zájemci a investoři přece jen najdou.
Zdroje informaci: https://www.energy.gov/articles/how-maglev-works
https://www.jrpass.com/Fast-Trains-Maglev-Trains