Rallye Dakar je světově nejznámější rallye, které se mohou kromě profesionálních posádek účastnit též amatéři. Je ale splnění tohoto klukovského snu finančně únosné a jak hluboko do kapsy je třeba sáhnout?
Dakar nepatří mezi typické rallye, kde se takzvanýma „erzetama“ prohání upravené vozy, které můžeme běžně potkat na silnicích. Přesto je to pravděpodobně vůbec nejznámější rallye na světě. Zmíněná rallye se každoročně na pomezí nového roku jezdí již od roku 1977. Kromě Francie, Španělska a Portugalska a obligatorních afrických států zavítala rallye Dakar později do států Střední a Jižní Ameriky, kde se závodilo mezi lety 2009 a 2018 kvůli obavám o bezpečnost závodníků v Africe. Poslední roky se závodí na největším poloostrově na světě, kterým je Arabský poloostrov.
A na kolik nyní účast na Dakaru vyjde, je zvolení si kategorie, které se chcete účastnit – pro české fanoušky jsou to především známé kamiony, motocykly, automobily, čtyřkolky a lehká vozidla. Všechny tyto základní kategorie mají své podkategorie. Nejlevnější kategorií, které se díky tomu účastní většina amatérů, jsou motocykly, které jsou ale také nejvíce nebezpeční. A když se závodilo v Africe, byly dokonce super nebezpečné! Základní motorka z druhé ruky na Dakar vyjde na něco přes půl milionu českých korun. Nový motocykl stojí okolo milionu korun české měny. K tomu je ale nutné započíst úpravy a potřebu mít hromadu náhradních dílů, protože na tak drsné rallye, jako je Dakar. Neustále ři zmíněné asi nejslavnější rallye na světě dochází k opotřebení závodního materiálu.
Dakar nemůžete rozhodně jet sami. I kdybyste si s sebou nebrali celou řadu mechaniků, potřebujete někoho, kdo bude řídit doprovodné vozidlo, které Vám přepraví osobní věci a věci spojené se závoděním. Je to tedy minimálně jedna (ale většinou více) osob, plus samotné asistenční auto, které se teoreticky dá pronajmout. Za účast na Dakaru musíte zaplatit a doprovodné vozidlo se vám podaří pronajmout za sto tisíc českých korun – včetně pojištění, které nebude levné. Pojištění samozřejmě musíte zaplatit též sobě a doprovodným osobám.
Na Dakaru se pochopitelně platí startovné. Pro motorkáře to vyjde přibližně na půl milionu českých korun. A platí se i za mechaniky, a to přibližně čtvrt milionu českých korun za osobu. Jeden doprovodný vůz pak přijde na sto až dvě stě padesát tisíc korun. I kdybyste tak měli jen jednoho mechanika a jednoho dalšího člena posádky, který bude řídit karavan, atakujeme hranici tří milionů korun.
Vybavení motorkářů rovněž není nejlevnější. Pokud by jezdec nic neměl od sponzorů (především kalhoty, bundu, helmu, chrániče, dres a rukavice), je třeba počítat s částkou okolo 250 000 Kč a ještě musíte doufat, že nic z toho po cestě nezničíte.
A navíc je tu přeprava na místo startu. Letos se přejímky vozů a vybavení konaly v Barceloně, kam týmy musely dovést všechny své vozy, včetně těch asistenčních a obytných. Pokud je vše v pořádku, technika je na místo startu Dakaru dopravena organizátory, přičemž náklady jsou již zahrnuty v poplatku za účast. I tak doprava a ubytování na místě přejímek vyjde minimálně na 50 000 Kč. Na dané místo je pak vybavení organizátory dopraveno i po závodě.
Dalšími výdaji, které se hůře vyčíslují, je stravné, náklady na přípravu – kondiční i praktickou, náklady na speciální mobil, se kterým se dokážete spojit i z pouště uprostřed ničeho, náklady na palivo nebo náklady na internetové připojení. I kdybychom se opět drželi při zemi a odpustili si jakýkoli trénink, což pokud alespoň chcete dojet do cíle, rozhodně nedělejte, musíme přičíst nejméně dalších 50 000 Kč.
Co se kamionů týká, pokud má posádka medailové ambice, vyjde účast na jednom ročníku i na více než sto milionů českých korun! U kamionů není nákladnější pouze samotné vozidlo nebo jeho náhradní díly. Startovné pro kamion už je více než jeden milion korun českých, v kamionu je kromě pilota též navigátor, dražší je palivo i doprava. Pro kamion už určitě jeden mechanik nestačí. I když velké nápisy sponzorů na kapotách vozů a na vybavení jezdců nepůsobí dvakrát krásně, je patrné, že pokud to se závoděním na Dakaru myslíte vážně, sponzorské dary v podobě finančních prostředků a darovaného vybavení jsou nezbytnou podmínkou nejen k úspěchu, ale vůbec k samotné účasti.
(autor článku v roce 1995 sám jel Rallye Paříž – Dakar jako sportovní reportér)
Použité zdroje: